Ökat cyklande är inte ett hot mot bilister

Både Centerpartiet och Miljöpartiet i Region Stockholm vill satsa på cykel. Sverigedemokraterna är ett populistiskt parti och det ligger i dess natur att ställa grupper mot varandra, underblåsa missnöje och erbjuda enkla lösningar. SD-politiker tar gärna chansen att skapa motsättning mellan trafikantgrupper. På klassiskt SD-manér beskrives satsningar på ökat cyklande som ett hot mot bilisterna. Detta trots att trängseln i stockholmstrafiken är ett minst lika stort problem i kollektivtrafiken och för cyklisterna som för bilisterna.

Men att satsa mer på cykeln, vars infrastruktur vem som helst kan se är hopplöst eftersatt, står inte i motsatsställning till minskad trängsel för andra trafikantgrupper. Tvärtom, gör vi det möjligt för fler att ställa bilen och välja cykeln leder ju det omedelbart till färre bilar på vägarna och minskad trängsel.

Undersökningar visar att den största anledningen till att människor väljer bort cykeln är otryggheten i trafiken – inte att de inte vill cykla. Att råda bot på det innebär att fler satsningar på säkra och sammanhängande cykelvägar behövs – inte färre. Och även om just Sverigedemokrater verkar hata att cykla så är det trots allt ett trafikslag som 10 procent av regionens invånare väljer.

SD får det att låta som att cykling är ett smalt särintresse och att satsningar på cykling enbart gynnar en liten klick hurtiga lycramän. Men sanningen är att cykeln är ett nästan lika stort trafikslag i Stockholmsregionen som tunnelbanan. Når vi Region Stockholms mål om att fördubbla antalet cyklister från 10 till 20 procent innebär det alltså en enorm avlastning för såväl bilvägarna som kollektivtrafiksystemet. Samtidigt får vi mångdubbelt mycket mer cykelväg än vad vi får bilväg eller tunnelbana per satsad skattekrona.

Att skapa möjligheter för fler att cykla borde alltså ligga i varje bilburen Sverigedemokrats intresse eftersom det bidrar till mindre trängsel på bilvägarna. Dessutom måste det väl finnas en och annan Sverigedemokrat som ändå cyklar, eller som skulle vilja cykla om förutsättningarna blev bättre?

SD anser att det inte spelar någon roll att Stockholm och Sverige går före i klimatomställningen och att det inte finns någon automatik i att andra länder följer efter. Jag håller inte med. Trots att klimatarbetet fortfarande går på tok för långsamt i alla länder – även i Sverige – är det uppenbart att både ny teknik och klimatsmart trafik- och samhällsplanering enbart kan utvecklas om det finns en politisk vilja i städer, regioner, företag och länder. Och det största hindret är också politiskt: SD:s högerpopulistiska och ”konservativa” kompisar i till exempel USA, Frankrike och Brasilien säger exakt samma sak som SD i Sverige – andra länder ska göra jobbet.

Ett minskat resande med bensin- och dieselbilar i Stockholmsregionen löser inte hela världens klimatutsläpp, men det minskar våra klimatutsläpp och bidrar dessutom till att vi och våra barn får andas in renare luft, vilket leder till att vi får leva friskare liv. Får vi fler att cykla bidrar vi även därigenom till en bättre folkhälsa, vilket i sin tur sparar miljarder i sjukvårdskostnader.

I 2022 års budget för Region Stockholm skriver SD att miljö- och klimatåtgärder ska bygga på samhällsnytta och vetenskap, inte ideologiska övertygelser. Ökad cykling är ett klockrent exempel på en åtgärd som bygger på just det. Det är väl belagt i forskningen att fysisk aktivitet minskar risken för allvarliga sjukdomar och förbättrar folkhälsan. Givet samhällsnyttan som ökad cykling bidrar till borde SD istället bejaka Centerpartiets och Miljöpartiets ambition att göra Stockholmsregionen till Europas mest cykelvänliga region.

Lämna en kommentar